Blog

METABOLISMUL ȘI ALIMENTELE – VITAMINELE

Vom continua călătoria noastră și vom vorbi câte ceva despre : VITAMINE
Vitaminele sunt substanțe cu structura chimică diversă, care, în cantități foarte mici, au un rol esențial în menținerea proceselor celulare vitale. Lipsa lor din alimentație duce la grave îmbolnăviri de nutriție, deoarece sinteza acestora în organism nu este posibilă.

Numele de vitamine (vita în limba latină înseamnă viață) dat acestei clase de substanțe este sugestiv pentru importanța lor vitală.
Ele nu produc energie (ca hidrații de carbon sau grăsimile) și nu sunt utilizate ca material plastic pentru construcția celulei (ca proteinele), dar sunt esențiale pentru creșterea și menținerea sănătății omului și animalelor.

Vitaminele pot fi sintetizate de plante și microorganisme și nu pot fi sintetizate de organismul uman.
Lipsa vitaminelor din hrană duce la îmbolnăviri grave (avitaminoze). Unele intră în compoziția enzimelor și funcționează sub forma de coenzime.
A fost identificat un mare număr de vitamine, denumite în mod convențional prin litere din alfabet. Ele au fost împărțite în două mari categorii, după solubilitatea lor în apă și în grăsimi.

Astfel, există vitamine hidrosolubile – care se dizolvă în apă, cum sunt, de exemplu, cele din complexul B, C, P, PP – și vitaminele liposolubile, care se solubilizează în grăsimi, ca de pildă vitaminele A; D; E; K; F.

De ce sunt necesare vitaminele și unde le găsim?
Ce cantități de vitamine trebuie să consumăm?

Fiecare vitamină are anumite roluri specifice în organism.
Cele mai importante informații despre manifestările pe care le pot îmbraca lipsa sau excesul în organism al unora dintre vitamine pot fi gasite în tabelul de mai jos:
Sursa foto: Libertatea

Din cartea Cancerul – Boală incurabilă? – Eu și Valeriu Popa, autor ing.Petre Anca aflăm următoarele:
“Numeroasele proprietăți benefice ale legumelor, cerealelor și fructelor se datorează constituenților lor, din care fac parte și vitaminele.
Vă veți convinge singuri că, pentru cine își variază cât mai mult cu putință hrana, rezervând un loc larg crudităților, „problema vitaminelor”, în realitate nu există.

Alimentele naturale sunt perfect echilibrate (totdeauna) pentru speța căreia îi convin, ca atare, cu excepția câtorva cazuri particulare, nu există riscuri serioase de hipervitaminoză. Totul se petrece firesc, ca și cum organismul ar ști (și chiar știe) să utilizeze vitaminele în folosul său pornind de la rația alimentară zilnică. Și uite așa, treptat, pe măsura nevoilor sale, el compensează un deficit momentan, dar și stochează în alte părți vitamine pe care nu le folosește imediat. Aducându-i zilnic noi vitamine naturale, puteți să vă ajutați la maxim organismul să devină sau să rămână ceea ce doriți să fie.

În schimbarea modului vostru de alimentație, țineți cont de următoarele două aspecte:

1.Vitaminele sintetice nu se pot substitui vitaminelor naturale;
S-a demonstrat practic că anumite afecțiuni, care nu au reacționat la doze importante de vitamine sintetice, au fost vindicate cu cantități mult mai mici de vitamine naturale.

2.Alimentele prea fierte, sterilizate, pasteurizate sunt sărăcite sau total lipsite de vitamine, și după unele cercetări se comportă ca niște „Anti-vitamine”.
Rețineti , vă rog, alimentele, pentru a fi perfect asimilate, trebuie să conțină ansamblul echilibrat cu care le-a înzestrat natura. Un aliment lipsit de vitaminele lui sau nu poate fi asimilat, sau ca să fie asimilat, va trebui să „se servească”de vitaminele necesare și care au fost stocate în organism.

Deficitul de vitamine este la ordinea zilei în civilizația noastră în care alimentația, compusă adesea din produse rafinate și din conserve, este în realitate o capcană, deoarece aceasta aduce în organism alimente devitalizate, lipsite de principiile vitale indispensabile.

Lipsa de vitamine duce în timp la apariția de tumori (benigne, maligne), tulburări hepatice, intestinale, respiratorii, renale, hormonale și circulatorii.Sunt afectați și adulții, dar în principal suferă copii hraniți cu lapte smântânit, cu rasoluri și fierturi lipsite de vitamine. Ei platesc cel mai greu tribut acestor carențe vitaminice.

Trebuie acordat în regimul alimentar zilnic un loc aparte crudităților, cerealelor, legumelor și fructelor diverse, ca și drojdiilor alimentare a căror bogăție în vitamine a fost demostrată de multă vreme.”

Ca o mică concluzie!
• Este de preferat ca aportul de vitamine să provină din hrana zilnică. Dacă alimentația noastră este echilibrată și variată, cantitatea de vitamine pe care aceasta o conține este suficientă pentru nevoile corpului.

• Orice hotărâre în legătură cu consumul de suplimente de vitamine trebuie luată în colaborare cu medicul, deoarece atât aprovizionarea insuficientă, cât și cea excesivă a organismului poate avea efecte nedorite asupra sănătății.

Citiți și:

METABOLISMUL ȘI ALIMENTELE – MINERALELE

METABOLISMUL ȘI ALIMENTELE – GLUCIDELE

METABOLISMUL ȘI ALIMENTELE – LIPIDELE

METABOLISMUL ȘI ALIMENTELE – PROTEINELE

METABOLISMUL ȘI ALIMENTELE

Emilia,
Echipa HaliKali

Lasa o impresie